Duck curve: wat is het en waarom is het belangrijk?

De ‘duck curve’ is een grafische weergave die laat zien wat de elektriciteitsvraag gedurende een typische dag is. Het heeft zijn naam te danken aan de lijn in deze grafiek, die de vorm van een eend aanneemt. De duck curve is een belangrijk concept in de energiesector, zeker voor ondernemers die zonnepanelen willen of al hebben.

Waarom de duck curve relevant is voor ondernemers met zonnepanelen

De duck curve is van belang voor ondernemers met zonnepanelen omdat het de pieken en dalen in de vraag naar elektriciteit gedurende de dag illustreert. En net zoals met andere producten, leiden pieken en dalen in vraag een aanbod tot een fluctuatie in prijs.

Wil je als ondernemer energie uit je zonnepanelen terugleveren aan het net, betekent het dat je afhankelijk bent van de op dat moment geldende marktprijs. Het probleem is dat steeds meer bedrijven zonnepanelen plaatsen die op hetzelfde moment energie opwekken.

Het aanbod op het midden van de dag stijgt daarom regelmatig boven de vraag uit, wat resulteert in soms zelfs negatieve teruglevertarieven, oftwel je moet betalen om opgewekte energie van de hand te doen.

Het is belangrijk dat ondernemers zich realiseren dat de duck curve steeds grotere verschillen laat zien, omdat er steeds meer zonne-energie in de energiemix komt die de kloof tussen vraag en aanbod vergroot.

Bron: Synergy

Hoe ondernemers winst kunnen halen uit de duck curve

Ondernemers die te maken hebben met de duck curve en lagere teruglever tarieven kunnen profiteren van energieopslagoplossingen. Door overtollige energie die overdag wordt geproduceerd op te slaan in batterijen, kunnen ze deze energie ’s avonds gebruiken wanneer de vraag hoog is en de zon niet schijnt.

Dit stelt hen in staat om minder afhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet en hun energiekosten te verlagen. Daarnaast kunnen ze de opgeslagen energie verkopen op momenten dat de elektriciteitsprijzen hoog zijn, waardoor ze extra inkomsten genereren met hun accusysteem.